Honning & Helse

Bytter du ut sukkeret du får i deg med fornuftige mengder kaldslynget honning, også kalt råhonning, kan det være gevinster å hente. De edle dråpene kan bidra til et mer stabilt blodsukker, dempet oksidativt stress oginflammasjon og bremset aldring. Kroppen behøver ikke tilført sukker utenfra for å produsere blodsukker (glukose). Den kan produsere blodsukker selv fra både stivelse, proteiner og fett. Kaldslynget honning har bioaktive forbindelser med gunstige virkninger i kroppen.

Honning fungerer prebiotisk, det vil si at det stimulerer hjelpsomme bakterier i tarmen. Men da bør den være kaldslynget. I laboratoriet kan den også dempe aktiviteten av magesårbakterien Helicobacter pylori. Sukker gjør det motsatte – forstyrrer tarmfloraen og stimulerer til vekst av uheldige bakterier. Svekket mangfold i tarmen er assosiert med inflammasjon i kroppen og en rekke kroniske helseplager. Senere års forskning har klarlagt at vi bør berike vårt jordsmonn, les: berike vår tarmflora, for å ivareta god helse. Da velger jeg å bytte ut sukker som forstyrrer tarmfloraen, med litt kaldslynget honning som kan berike den.

Vil du lese mer om honning og helse, titt innom Berit Nordstrand sin hjemmeside her.